maandag 4 maart 2013

Ik heb een account op Edmodo, wat nu?

Oh yeah! (Bijna) Alle docenten op het talencentrum hebben nu een account op Edmodo! Dit betekent dat jullie in de omgeving (Edmodo dus) zijn geweest en enig idee hebben gekregen over hoe het werkt. Ik heb gemerkt dat we in onze vorige blog nog niet alle onderdelen van Edmodo behandeld hebben, dus in een poging om alles uit te leggen schrijf ik nu Edmodo, deel 3.

Eerst even een terugblik naar de vorige blogs, want wat stond daar nou precies in?

Blog 1 : Edmodo : social networking voor scholen
Hier heeft Lotte beschreven hoe je:
  • Een account maakt
  • Jezelf in een groep kan toevoegen (join group+code)
  • Hoe je een groep kunt maken (create group)
  • Hoe je een note of assignment in een groep zet.
  • Hoe je een quiz of poll in een groep zet
  • Hoe leerlingen hun werk kunnen inleveren ('turn in') en dat jij hun werk via dezelfde knop (turned in) kunt bekijken
  • Hoe en waarom je een cursist een badge geeft.
Is er iets in deze blog niet duidelijk? Laat het ons dan weten!

Blog 2 : Edmodo part 2: gebruik in je lessen
Hier heeft Lotte beschreven hoe je Edmodo kunt gebruiken in je les:
  • Door er schrijfopdrachten op te plaatsen
  • Door het als communicatie middel te gebruiken
  • Door er taaloefeningen op te plaatsen
  • Door het te gebruiken voor rollenspellen
  • Door coachen en/of ouders ook in de groep te laten zodat die kunnen zien wat er gedaan word tijdens de lessen.
Ook hier: meld het even als iets niet duidelijk is!

We hebben dus al redelijk wat behandeld wat betreft Edmodo. Iedereen zou met deze twee blogs dus al een aardige start kunnen maken.Om alles te weten over Edmodo mis je nog een aantal elementen namelijk:
  • Hoe vul je je 'Library' ?
  • Hoe kunnen leerlingen bij de informatie in de library (folders)?
  • Waar is de teachers lounge voor?

Hoe vul je je Library (zodat je makkelijk materialen aan notes & assignments kunt koppelen)?

Allereerst ga je naar de Edmodo website en log je in met je gegevens. Je komt dan op je thuispagina.Links bovenin zie je een icoon dat lijkt op een stapel boekjes, klik hierop:

Je komt dan op dit scherm:



Bij jullie is de Library waarschijnlijk (nog) leeg, ik heb er al wat mappen en materialen in staan. Nu ga je naar ' Add to Library'  waar ik een grote rode circel omheen heb gezet. Je ziet dan dit:


Je kunt nu een document van je computer uploaden, bijvoorbeeld een word bestand van een opdracht die je normaliter uitprint. 

Als je op link klikt:


Hier kun je een link uploaden die je vaak gebruikt. Ben je nog op zoek naar websites die handig zijn? Kijk dan eens op onze pinterest pagina! Knip/plak de link in de bovenste balk, zet vervolgens je cursor (dat pijltje van je muis) in het onderste balke ' Title of web page' , Edmodo haalt nu de naam van de website automatisch op zodat je het niet zelf in hoeft te vullen. Bedenk je wel dat je het misschien een ' handige' naam wilt geven. 

Heb je iets toegevoegd? Klik dan op Add. Je ziet nu jouw link vanzelf verschijnen in je Library. Echter, je cursisten kunnen hem nog niet zien. Daarvoor moet je het bestand of de link eerst in een map zetten. Maar dan moet je natuurlijk eerst een map (Folder) aanmaken. Dit gaat zo: klik op ' new' 



Je krijgt dan dit schermpje te zien:


Je kunt hier dus een map (folder) maken door gewoon een naam te verzinnen, bijvoorbeeld 'grammar'. Je vinkt vervolgens de groepen aan waarvan je wilt dat die toegang hebben tot deze map, bijvoorbeeld 'CIOS' . Vervolgens klik je op create. VoilĂ  je hebt een map gemaakt. Je mag nu weer trots op jezelf zijn! 

Nu is het nog handig om iets in die map te zetten. Ik ga weer verder met mijn bastrimbos link die ik net heb toegevoegd. Klik 1x op het icoon van het document of de link die je aan de cursisten wilt laten zien. In mijn geval dus de website van bastrimbos:

Zoals je ziet verschijnt mijn icoon nogmaals aan de rechterkant van het scherm. 

Klik nu op ' Folder' , waar ik dus een dikke ronde streep op heb gezet. Vink de map of mappen aan waarin je dit wilt zetten en klik op ' apply' . Je hebt nu een map met iets erin, en je leerlingen kunnen het nog zien ook! 

Hoe zien mijn leerlingen de mappen? 

Ok, je hebt nu een bestand of link ge-upload, een map gezet en je ge-uploadde bestand in die map gezet. Ook heb je de map toegekend aan een groep. Way to go! Maar hoe zien die leerlingen die mappen nou? 

Ga naar de homepage en ga naar een groep die jij hebt gemaakt voor je cursisten. Ik kies hier mijn cios groep. Klik op de groep. 

Je bent nu in de groep. Klik op ' Folders' 


Je ziet nu welke mappen je met deze groep deelt (cursisten kunnen deze niet bewerken, alleen gebruiken). Je kunt hier dus ook een map verwijderen. 

Wil je zien wat er in een map zit? Klik er dan op zoals ik hieronder met de map 'grammar' gedaan heb. Ook hier kun je een bestand of link verwijderen of iets toevoegen (rechts bovenin 'add to folder' )


Waar is de teachers lounge voor?

De teachers lounge is een groep die Lotte heeft gecreerd voor docenten. Het gaat erom dat we met docenten onderling een platform hebben waarin we elkaar vragen kunnen stellen (over ICT gebruik maar -en dat is vooral hoe ik het zie- ook over alledaagse dingen zoals beschikbaarheid van ruimtes, ziekte, weetjes ,etc ). Iedereen kan deze vragen en antwoorden zien. Op die manier hoeven vragen geen tweede keer gesteld te worden en is de vraag en het antwoord altijd beschikbaar mocht je het nog een keer na willen kijken. 
We zouden hier ook notules kunnen posten in een note, of andere mededelingen doen naar elkaar. Wil je in de teachers lounge? Kies dan voor ' join'  boven je groups en gebruik deze code: tk9a3r 

Conclusie

Tot zo ver de derde (!) blog alweer over Edmodo. Zoals je al doorhebt zijn wij reuze enthousiast over deze website en gebruiken we hem vaak. Wat het mij oplevert is vooral heel veel tijd. Cursisten gaan vanzelf aan het werk met de opdracht die ik heb klaargezet voor ze. Ze vragen vaak elkaar als ze iets niet snappen, in plaats van aan mij (samenwerkend leren). Ik heb nu meer tijd voor individuele begeleiding zoals het oefenen van spreken/gespreksvaardigheid of het bekijken van portfolio's. Soms is zelfs dat gedaan en heb ik tijd om wat extra contact te leggen met de leerlingen (of collega's ;)). Als je je afvraagt wat cursisten vinden van Edmodo dan heb ik tot nu toe onderstaande feedback ontvangen in deze glog :




Tot slot:

Wil je het liever eens zien allemaal? Gebuik dan youtube. Tik in wat je zoekt bijvoorbeeld ' Edmodo' en dan voeg je toe ' how to' . Nu komen er allerlei filmpjes tevoorschijn die je kunt gebruiken (ik doe dit echt vaak en daardoor lijkt het alsof ik alles weet, en dat is dus niet zo). Ik heb al enig voorwerk voor jullie gedaan en hieronder een aantal filmpjes geplaatst. Kies er eens eentje uit en bekijk die. 


How to turn in an assignment:




How to add a link to your post:



How to add a profile picture:


How to create, submit and grade an assignment:


How to use Edmodo in your classroom:

How to award badges in Edmodo: 





En... zoals altijd is Feedback welkom, en vragen ook. You know where to find us!

Groetjes, Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten